Během plavby
- Ubytování - vaše kajuta
- Osobní palubní účet
- Telefon a internet
- Zdravotní péče
- Jazyk a komunikace na palubě
- Lodní noviny a informovanost na palubě
- Stravování na palubě
- Nápoje na palubě
- Obchody a služby na palubě
- Lehátka na opalovacích palubách
- Zábava a fitness
- Fakultativní výlety na pobřeží (exkurze)
- Spropitné pro personál
- Cennosti
- Kouření na palubě
- Speciální příležitosti
- Praní, žehlení, čištění oblečení
- Změny v trase plavby
Ubytování - kajuta
Bez ohledu na kategorii, každá kajuta má vlastní koupelnu se sprchovým koutem (někdy ve vyšších kategoriích i vanou nebo dokonce vířivou vanou), WC, ručníky a dávkovačem na sprchový šampon. Ke standardnímu vybavení kajuty patří dále vysoušeč vlasů, telefon, trezor, minibar, TV se satelitním příjmem a regulovatelná klimatizace.
K službám patří i úklid kajuty 2x denně, pravidelná výměna ručníků a podle délky plavby nebo potřeby, i ložního prádla a plážové osušky. váš kajutový steward je vám k dispozici.
Na palubě je k dispozici elektrická síť s napětím 110V / 220V. Typologie síťových zásuvek se může lišit od našich, takže si to u nás předem ověřte a případně si s sebou vezměte příslušný adaptér. Na mnoha moderních lodích poslední generace jsou kajuty vybaveny už i USB zásuvkami.
Upozornění: I přesto, že budete mít pocit jako v pohodlném hotelu, nelze zapomínat na to, že jste na lodi a loď je mechanický stroj. V závislosti na destinaci, počasí, umístění kajuty, věku a konstrukce lodi je proto možné, že během plavby můžete na palubě cítit vibrace nebo dokonce slyšet zvuk motorů. Stává se to zejména na starších lodích a v nejnižších (a nejlevnějších) kategoriích, s kajutami umístěnými na nepříznivějších pozicích. Pokud tedy máte zvýšenou citlivost na hluk nebo velmi lehký spánek, doporučujeme zvolit si některou z vyšších kategorií ubytování.
Na lodích se také nepřetržitě provádějí práce nezbytné údržby lodi; zpravidla v časných ranních hodinách nebo během zastávky na pevnině. Tyto skutečnosti jsou nejsou důvodem k reklamaci a není tedy možné požadovat výměnu kajuty či kompenzaci.
Osobní palubní účet a další služby a zboží zakoupené na palubě
Za účelem zjednodušení života na palubě je na lodích zaveden bezhotovostní systém. V den nalodění stačí zaregistrovat svou platební kartu. V mnoha případech si ji můžete zaregistrovat už při online registraci před začátkem plavby.
VISA, American Express, MasterCard, Discover jsou kreditní karty akceptovány většinou lodních společností.
Upozornění: Při založení lodního účtu kreditní kartou může být vámi autorizovaná částka blokována lodní společností ještě cca 2 - 3 týdny po ukončení plavby, i po vyrovnání účtu.
Pouze málokteré lodní společnosti akceptují na platbu bankomatové "neembosované" karty typu Electron!
A na úhradu účtu v hotovosti, v závislosti na společnosti a někdy i od destinace, může být lodní měnou americký dolar nebo euro.
Informujte se důkladně předem o platebních možnostech na vámi vybrané lodi!
Pro platbu v hotovosti musíte po nalodění uložit peněžní zálohu prostřednictvím speciálních platebních automatů na palubě. Výše zálohy závisí na konkrétní společnosti a od délky plavby.
Všechny vaše osobní výdaje (nákupy v lodních buticích, zakoupené výlety, masáže, nápoje, spropitné pro personál ...) se pak automaticky započítávají na váš osobní účet. Při nákupu stačí jednoduše předložit svou kajutovou kartičku a podepsat doklad.
Aktuální stav svého palubního účtu si můžete kdykoliv zkontrolovat - v závislosti na možnostech nabízených konkrétní společností tak můžete udělat prostřednictvím mobilní aplikace stažené na vašem telefonu, interaktivní TV ve vaší kajutě, jednoho z digitálních informačních stojanů na palubě nebo si vyúčtování vyžádejte na Recepci. V případě nejasností se obraťte na Recepci.
V poslední večer plavby vám bude do kajuty doručeno celkové vyúčtování. Pokud jste zaregistrovali svou kreditní kartu, platba proběhne automaticky.
Telefon a internet
Pokud jste v dosahu mobilních sítí z pevniny, ceny jsou podle tabulek roamingu* vašeho mobilního operátora. Na otevřeném moři je loď často v dosahu sítě ze satelitu a některé lodě mají i vlastní trvalý mobilní signál, ale v obou případech jsou poplatky jsou výrazně vyšší než běžný roaming. Významné lodní společnosti spolupracují se Starlink.
Přímo ze své kajuty můžete na telefonování využít i přímou telefonní linku, ale opět, počítejte s vysokými poplatky.
Většina lodí je již vybavena i vlastní sítí WiFi připojením na internet. Poplatky jsou dle aktuálního ceníku lodní společnosti. K dispozici jsou zvýhodněné balíčky s objemovým nebo časovým limitem, které jsou k zakoupení již před plavbou, v mobilní aplikaci lodní společnosti nebo přímo na palubě.
Internetové spojení na lodích je prostřednictvím satelitů, a proto je cena těchto služeb dost vysoká. Spojení je však pomalejší a méně stabilní vlivem aktuální povětrnostní situace aj.
Tip: Využijte skutečnost, dejte se "offline" a vychutnejte si dovolenou naplno. WhatsUp, Facebook a Instagram si nechte na chvíle u kávy nebo sklenici vína v některé z mnoha kaváren v některém z přístavů.
* Euro roaming neplatí na lodní ani satelitní krytí.
Zdravotní péče
Na každé lodi se nachází zdravotní středisko se zdravotnickým personálem pracujícím pod vedením lékaře. Pracovní doba střediska je uvedena v lodních novinách nebo se informujte na recepci. Lékařská pohotovostní služba je k dispozici během celého dne na příslušném telefonním čísle.
Pacienti s chronickými chorobami nebo se speciálními stravovacími plány jsou požádáni, aby se před potvrzením rezervace informovali u společnosti o tom, zda a jaká opatření je možné podniknout k zajištění bezstarostné dovolené. Hosté s existujícími zdravotními problémy musí informovat lodní společnost předem předáním vyplněného formuláře o speciálních zdravotních potřebách (SNIF). Týká se například osob se zhoršenou mobilitou, vozíčkářů, osob s různými dietami (např. celiaci). Host které vyžadují průběžnou lékařskou péči, by měli ihned po nalodění kontaktovat lodního lékaře.
Lékařská služba na palubě je zpoplatněna. Poplatky jsou uvedeny přímo v středisku se platí platí přímo na místě nebo jsou připsány na váš osobní palubní účet. Pozor, kartička evropského pojištěnce není akceptována ani na plavbách v teritoriu EU!
Pokud máte uzavřeno cestovní pojištění, vaše pojišťovna vám tyto náklady proplatí po návratu domů po předložení účtů a dokumentace.
CK Oneworld Travel LuxusnePlavby.cz důrazně doporučuje uzavřít před každou plavbou individuální mezinárodní zdravotní pojištění - před uzavřením pojistky se ujistěte, do jaké míry toto pojištění pokryje případné náklady.
Tip: na palubě lodí je k dispozici výběr léků. Tento výběr však nemůže všechny potřeby a proto si do příručního zavazadla vždy vezměte dostatečné množství léků (spolu s informacemi o jejich složení, užívaných dávkách a způsobu užívání), podle vašich osobních potřeb.
Jazyk a komunikace na palubě
Pokud patříte k těm, kteří nemluví plynně žádným světovým jazykem, máme pro vás dobrou zprávu: komunikace na palubě lodí je v porovnání se zahraniční dovolenou na pevnině jednodušší.
Pobyt na výletních lodích je z větší části intuitivní a nenáročný na orientaci. K nejnutnější komunikaci si často vystačíte se základními slovíčky v angličtině, doplněnými názornými gesty a přátelským úsměvem, případně kresbou v poznámkovém notýsku nebo obrázkem na telefonu. Komunikace je usnadněna i tím, že se o vás celou dobu plavby starají stejní zaměstnanci, ať už číšníci při vašem stole během večeře v hlavní restauraci nebo kajutový steward o pohodlí vaší kajuty. Zábavné programy jsou převážně vizuální nebo hudební a většina společných aktivit jsou sportovní akce, taneční lekce nebo každopádně aktivity nenáročné na komunikaci.
V bufetové restauraci se domlouvat nepotřebujete, stejně není složité ani objednávání nápojů. Ani používání lodního vybavení (lehátka, bazény, fitness centrum ...) by nemělo být bez jazykových znalostí problémem.
Pokud jdete plavit poprvé, je dobré si informace o životě na palubě nastudovat předem.
A pokud se ani tak na samostatnou cestu necítíte, ale toužíte po plavbě, máme pro vás naše programy s průvodcem v českém nebo slovenském jazyce.
Pro většinu plavebních společností je základním dorozumívacím jazykem angličtina. V tomto jazyce jsou veřejná prohlášení na palubě, lodní noviny, programy a oznámení, mobilní aplikace společnosti, jídelní a nápojové lístky.
Oficiální jazyk na palubě podle lodních společností
Angličtina: na všech lodích *. V závislosti na destinaci, přístavu nalodění a zejména na národnostním obsazení klientely na konkrétní plavbě může být k dispozici úplná nebo částečná asistence i v jiném jazyce, zejména ve španělštině a / nebo v němčině.
Španělština: jako druhý jazyk je k dispozici na lodích mnoha amerických společností.
Němčina: AIDA, TUI, Plantours - tištěné materiály a oficiální komunikace pouze v němčině, ale domluvíte se také anglicky; Hapag-Lloyd Cruises - na lodích EUROPA 2 a HANSEATIC inspiration jsou materiály a komunikace v němčině a angličtině; na ostatních lodích pouze v němčině, ale domluvíte se také anglicky.
Francouzština: Ponant, Aranui - materiály a komunikace na palubě jsou ve francouzském a anglickém jazyce.
Italština: MSC, Costa Cruises - materiály a komunikace na palubě jsou v italštině a ve více jazycích.
Řečtina: Celestyal Cruises - materiály a komunikace jsou v angličtině a v němčině, Variety Cruises - materiály a komunikace na palubě jsou v angličtině.
Norština: Hurtigruten - materiály a komunikace jsou také v angličtině.
Nizozemština: Holland America Line - materiály a komunikace na palubě jsou v anglickém a nizozemském jazyce.
Vícejazyčné prostředí: MSC Cruises, Costa Cruises. Informační materiály, ohlašování, komunikace na palubě a exkurze na pobřeží jsou ve více světových jazycích: na všech plavbách angličtina, němčina, španělština, francouzština a na mnoha i portugalština, čínština a / nebo ruština - to závisí na destinaci a národnostním složení hostů na konkrétní plavbě.
Při rezervaci stačí pak oznámit, který jazyk upřednostňujete a v něm budete dostávat do kajuty lodní noviny a ostatní informační materiály. Pokud jste tak zapomněli učinit a automaticky nastavena angličtina vám nevyhovuje, stačí svou preferenci sdělit i dodatečně na lodní recepci, resp. v restauraci požádat o menu v požadovaném jazyce.
* Nemusí platit pro asijské plavební společnosti.
Lodní noviny a informovanost na palubě
Denní program na následující den vám bude ve formě lodních novin každý večer doručen přímo do vaší kajuty. Program obsahuje, krátkou předpověď počasí a podrobné informace o činnostech a zábavních akcích pořádaných následující den personálem lodi.
Všechny důležité informace jsou, v závislosti na možnostech konkrétní lodní společnosti, dostupné na i interaktivních stojanových obrazovkách, informativním programu televize ve vaší kajutě a v mobilní aplikaci společnosti, kterou si bezplatně můžete stáhnout do svých smartphonů.
Stravování
Čas podávání jídel v jednotlivých lodních restaurace na každý den se uvádí v lodních novinách a přes ostatní komunikační kanály.
Snídaně se podávají v bufetové restauraci a s obsluhou v hlavních restauracích. Na požádání (a dle výběru z menu) se snídaně se podávají iv kajutách, každé ráno s výjimkou dne, kdy probíhá vylodění cestujících. Tato služba může být bezplatná nebo za příplatek, podle podmínek konkrétní společnosti.
Oběd se podává v bufetových a v hlavních restauracích.
U většiny lodních společností je večeře v hlavních restauracích z kapacitních důvodů rozdělena do dvou turnusů, hosté mají přidělený čas a místa k sezení. V á la carte restauracích se vyžaduje formálnější oblečení, zatímco v bufetových restauracích neplatí téměř žádné omezení.
Kromě toho je skoro na každé lodi minimálně jedna možnost celodenního stravování, kde se můžete najíst kdykoliv (nebo téměř kdykoliv).
Na požádání je k dispozici také bezlepkové a vegetariánské menu, jakož i dobrý výběr bezlepkových a bezlaktózovou potravin - více informací o potravinových intolerancich a vegetariánských / vegánských možnostech.
Na většině lodí jsou kromě hlavních i speciální tematické restaurace s gourmet menu, které jsou často sestavovány nejznámějšími světovými šéfkuchaři. S výjimkou některých luxusních společností, stravování se v těchto restauracích není zahrnuto v ceně plavby a jsou k dispozici na základě rezervace.
Co se týče nápojů
S většinou lodních společností máte v ceně plavby zahrnuty i některé nealkoholické nápoje (voda, káva, čaj, případně džusy) během hlavních jídel z nápojových automatů.
Pro milovníky vína je k dispozici vždy bohatá nabídka mezinárodních vín různých značek, která uspokojí i vysoké požadavky. Během plavby se často konají tematické ochutnávky (za poplatek), jako například ochutnávky whisky, koňaku, italských vín ...
Konzumovány nápoje, které nejsou zahrnuty do ceny plavby, se prostřednictvím kartičky započítává na váš osobní lodní účet. V závěrečném vyúčtování je k celkové částce připočítán servisní příplatek pro obsluhující personál 12 - 15%. Obsluze barů a restaurací proto není při objednávání třeba platit žádné další spropitné.
Informace o připočítávání servisním poplatku při některých společnostech netýká držitelů nápojových balíčků zakoupených před plavbou, pokud jde o nápoje v rámci zakoupeného balíčku.
Obchody a služby na palubě
Široký výběr značkového zboží je k dispozici v bezcelních palubních obchodech Duty & Tax free: oděvy, kosmetika, parfumerie, klenotnictví, brýle, opalovací krémy, tabákové výrobky, nápoje a výrobky s logem lodní společnosti.
Obchody jsou během zastávek v přístavech zavřené. V některých destinacích / teritoriálních vodách / může být k lodních cenám aplikována místní daň, podle platných celních předpisů.
Na všech větších lodích najdete kadeřnictví a kosmetické salony, sauny a masážní salony, prádelnu a fotografickou službu. Ceníky služeb jsou vystaveny na palubě.
Lehátka na opalovacích palubách
Lehátka na vrchních palubách, jakož i plážové osušky, jsou cestujícím k dispozici bezplatně. Lehátka nelze rezervovat. Některé lodní společnosti mají personál, který sbírá osušky či jiné předměty z lehátek, pokud tyto zůstanou po delší dobu prázdné, aby se tak zamezilo jejich celodennímu obsazování.
Zábava a fitness
Hosté mohou na palubě používat moderní fitness centrum a služby wellnes SPA.
Můžete se zúčastnit skupinových cvičení pod vedením školených předcvičovatelů - od ranní rozcvičky, aquagymnastika v bazénech, až po pilates, jógu či lekcí spinningu. * Některé aktivity, jakož i služby osobního trenéra, mohou být zpoplatněny.
K dispozici na každé lodi je bohatý celodenní animační program pokrývající různé oblasti.
Pořádají se soutěže v hraní bridže, binga, Kanasta a společenských her; soutěže v minigolfu, volejbalové zápasy, karaoke, maškarní plesy a soutěže o Miss či Mr. Cruise.
Také množství zajímavých přednášek a kurzů: taneční a jazykové, malování, make-upu, bridže, ale i kurzy ovládání práce s počítačovými programy či telefonních aplikací; pořádají se přednášky o zdravém stravování, o navštívených přístavech apod.
Jako večerní program je večer k dispozici diskotéka, kasino, živá hudba v salonech, kino, ale na nejnovějších lodích i představení na ledové ploše, vodní akrobacie, kabarety a jazzové kluby. Vrcholem večera je show v lodním divadle (muzikály, koncerty, akrobatické vystoupení, kouzelnických show apod.).
Fakultativní výlety na pobřeží
Výlety pořádané lodní společností (excursions) vám umožní nejefektivnější a nejzajímavější využití času v navštíveném přístavu. Kvalitní přeprava a služby profesionálních průvodců jsou samozřejmostí. Na výběr je vždy několik možností, od jednoduché procházky městem či výletu autobusem až po vyhlídkové lety, ochutnávky místních specialit, jízdy na džípu na pouštních dunách, den strávený na jachtě se šnorchlováním, plavání s želvami a mnoho jiných.
Výlety pořádané lodní společností jsou fakultativní a zpoplatněny. Můžete je zakoupit ještě před odjezdem na plavbu v aplikaci lodní společnosti nebo přímo na palubě lodi. Základní informace naleznete v lodních novinách, ale lodní personál vám podá podrobné informace o možnostech u přepážky výletů (Excursion Desk).
Pokud však nemáte zájem o organizovaný výlet, můžete si program na pobřeží zorganizovat sami; objevovat blízké město na vlastní pěst, pronajmout si auto z půjčovny nebo využít služeb místních taxikářů. Poslední se vyplatí, zejména pokud jste tři či čtyři. Ve většině přístavů vám taxikáři přímo nabídnou program na návštěvu tamních atrakcí, nejen jednoduchý odvoz, a často se projeví jako šikovní a znalí průvodci. Buďte však opatrní a obezřetní, nepouštějte se do rizikových akcí. Bezpečnostní rizika a doporučení pro jednotlivé země si můžete ověžit na stránce Travel Safe.
Pozor! Pokud si program či výlet v přístavu zabezpečujete sami, dbejte na to, abyste bezpodmínečně vrátili na loď v limitu stanoveném v lodním deníku!
Spropitné pro personál
S výjimkou některých lodních společností (TUI, Celebrity Cruises, Silversea, Seabourn, AIDA, Regent 7 Seas, Oceánie ...), kde je tato položka zahrnuta již v ceně plavby, se všechny palubní služby (úklid kajuty, obsluha při večeři apod.) účtují jako servisní poplatek tzv. spropitné. Úhrada tohoto spropitného vyžaduje na konci plavby a jeho výše závisí na počtu dní, v nichž byly služby poskytovány. Servisní poplatky slouží k udržení vysokého standardu služeb pro cestující.
Tento poplatek činí cca 260 až 365 Kč na den a osobu, v závislosti na lodní společnosti, itineráře a kategorie ubytování.
Některé společnosti hostům umožňují určenou částku, na základě úrovně spokojenosti s prokázanými službami, pozměnit (snížit nebo zvýšit) na konci plavby dle uvážení. Za tímto účelem je pak třeba se informovat o postupu na lodní recepci.
Cennosti
Všechny kajuty jsou vybaveny bezpečnostními schránkami. Lodní společnost nenese žádnou odpovědnost za ztrátu či odcizení peněz nebo cenností, které jsou uloženy v kajutách či zavazadle nebo jsou ponechány bez dozoru.
Kouření na palubě
V souladu s celosvětovými standardy je kouření na lodích povoleno pouze v přesně označených prostorách (s intenzivnějším nebo modifikovaným přívodem čistého vzduchu).
Kouření bývá povoleno na vyhrazených místech vnějších palub, kde jsou zároveň nainstalovány popelníky a / nebo v některém lodním baru a / nebo v lodním kasinu.
Z důvodu předpokládaného a prokázaného nebezpečí vzniku požáru je kouření zakázáno iv kajutách, přičemž tento zákaz se u většiny lodních společností vztahuje i na balkony.
Nedopalky cigaret nikdy neodhazujte přes palubu lodi, protože vítr by je mohl závit zpět, což by mohlo znamenat nebezpečí vzniku požáru.
Speciální příležitosti běhěm plavby
V případě, že oslavujete narozeniny, výročí nebo chcete jen mile překvapit, každá lodní společnost nabízí výběr z více možností: láhve šampaňského, kytice čerstvých květů, jahody v čokoládě, dorty různé velikosti ... Svá přání a požadavky nám sdělte již při rezervaci. Čtete také: Blog - Plavba jako svatební cesta
Praní, žehlení, čištění oblečení
Všechny společnosti nabízejí hostům za poplatek služby praní, žehlení, čištění osobního prádla a oblečení. Ceník najdete ve své kajutě nebo se informujte na Recepci. U některých luxusních společností nebo v kategoriích Suite tyto služby mohou být kompletně nebo částečně zahrnuty v ceně plavby.
Některé společnosti na svých lodích umístili i samoobslužné prádelny pro hosty, vybavené pračkami, sušičkami, žehličkami a žehlícími soupravami, které jsou k dispozici za nominální poplatek nebo dokonce zdarma.
Změny v trase plavby
Společnost si vyhrazuje právo dle svého uvážení a / nebo podle uvážení kapitána každé lodě (které se nesmí uplatňovat nepřiměřeně) rozhodnout, zda se loď odkloní od naplánované, resp. obvyklé trasy, zda se plavba časově posune nebo opozdí, zda budou plánované zastávky v přístavech vynechány nebo změněny, zda se zajistí v zásadě stejná přeprava jinou lodí, zda bude loď odtažena nebo zda se nechá odtáhnout nebo zda pomůže jiným lodím nebo provede jiné podobné úkony, které jsou podle názoru společnosti a / nebo kapitána vhodné nebo nutné pro bezpečnost cestujících, lodě a posádky.
Za takových okolností nenese společnost ani dopravce cestujícímu odpovědnost ani povinnost finančního vyrovnání.